Kolorektal Kanserden Korunmak İçin 6 Adım

Kolorektal kanser Amerika Birleşik Devletleri’ ve Ülkemizde,  tanı konulan en yaygın üçüncü kanserdir. Aynı zamanda en çok önlenebilir kanserlerden biridir. AICR araştırması, sağlıklı beslenerek, yeterince aktivite yaparak ve sağlıklı bir kiloyu koruyarak her yıl kolorektal kanser vakalarının yaklaşık  yarısının önlenebildiğini göstermiştir. Kolorektal Kanser Farkındalık Ayında yaşam biçimine bağlı, kolorektal kanser riskini azaltmak adına uygulayabileceğiniz 6 adımı belirlemiştir.  

1. SAĞLIKLI BİR KİLODA KALIN VE GÖBEK BÖLGESİNDEKİ YAĞLANMAYA DİKKAT EDİN

Kolorektal kanser aşırı kilo ve obezite ile ilgili 11 kanserden biridir. En son AICR araştırması kilo gözetmeksizin, göbek yağının bu kanser riskini çok fazla arttırdığını belirlemiştir.

Ne Yapabilirsiniz: Eğer kilonuz  sizin için sağlıklı olan kilodan fazlaysa, 10 kilo kadar kilo vermeniz ve bunu korumanız bile sağlığınız için yararlı olabilir. Porsiyon anlayışını benimseyin. Rengarenk sebzelerin yer aldığı porsiyon büyük; et, peynir, kabuklu yemişler gibi yüklü kalorili yiyecekleri daha az tüketmeye dikkat edin. Tatlı ve şekerli yiyecekleri küçük porsiyonlar halinde haftada iki ya da üç kez ile sınırlayın.

FİZİKSEL OLARAK AKTİF OLMAK KANSER RİSKİNİ  AZALTIR:

Fiziksel aktivite ve kanser riskinin azaltma

Kolerektal kanser riskinin azalmasıyla beraber, her gün 30 dak. aktif olmak diğer kanser risklerini de azaltmaktadır.

2. AKTİVİTEYİ GÜN İÇİNE SIĞDIRIN

Araştırmalar, evi  temizlemekten koşmaya kadar, orta derecede fiziksel aktivitenin- her tür- kolon kanseri riskini azalttığını göstermiştir. Ancak rektal kanserler konusunda aynı çıkarımı yapmak için elde yeterli kanıt bulunmamaktadır.

Ne Yapabilirsiniz: Yaptığınız işe, izlediğiniz televizyona 10 dak. ara verin. Bu araları arttırarak ya da sıklaştırarak 10 dakikayı, 30 dakikaya kadar uzatın.  

3. ÇOK LİFLİ YİYECEKLER TÜKETİN

Lif içeriği yüksek yiyecekler ile beslenmek kolorektal kanser riskini azaltmaktadır. Günlük alınan  her 10 gram lifin (1 su bardağı kuru baklagilden biraz az) kolorektal kanser riskini %10 azalttğı belirlenmiştir.

Ne Yapabilirsiniz: Porsiyonlarınızı azaltın: tabağınızın 2/3’si ya da daha fazlasını sebze, meyve, tam tahıllar, baklagil/yemişlerle ve 1/3’ini de geçmeyecek şekilde beyaz et ya da yağsız kırmızı et gibi hayvansal proteinlerle doldurun.

4.KIRMIZI ETİ KESİN; İŞLENMİŞ ETTEN UZAK DURUN

Bir raporda, sürekli ve çok miktarda kırmızı et ve çok az miktarda olsa işlenmiş et tüketmenin kolorektal kanser riskini arttırdığı belirlenmiştir. Tüketilen bir gram işlenmiş et, kanser riskini, kırmızı et  tüketmenin riskinden iki kat daha fazla arttırmaktadır. İşlenmiş et, sosis, pastırma gibi etleri içerir.

Ne Yapabilirsiniz: Kırmızı et tüketimini yaklaşık beş ya da altı parça pişirilmiş küçük biftek, kuzu eti  porsiyonuyla sınırlayın. Özel durumlar haricinde pastırma, sosis ve diğer işlenmiş etlerden kaçının.

5. ALKOL TÜKETİMİNDE DİKKATLİ OLUN

Alkol  tüketiminin erkeklerde kolorektal kanser riskini arttırdığının kanıtına dayanarak  kadınlarda da arttırdığı doğrultusundadır. Kanser riskine yönelik  en iyi öneri: ‘Eğer alkol kullanmıyorsanız sakın başlamayın’dır. AICR, alkol kullanımının erkekler için, günde iki standart alkollü içecekten, kadınlar için bir alkollü içecekten fazla olmayacak şekilde sınırlanmasını önermektedir.

Ne Yapabilirsiniz: Bardağınıza konulan bir içkinin kabul edilen standart ölçüde olup olmadığına bakın. Standart ölçüler, 150 ml şarap, 360 ml bira ve 45 ml sert içkidir). .

6. BOL SARIMSAK YEMENİN KEYFİNİ ÇIKARIN

Kanıtlar, sarımsağı düzenli bir şekilde tüketenlerde kolorektal kanser riskinin azaldığını öne sürmektedir.

Ne Yapabilirsiniz: Güveç, sebze ve kavrulmuş etlere sarımsak doğrayın. Sarımsağın sağlığı güçlendirici özelliğini aktive etmek için, sarımsağı pişirmeden 10-15 dk. önce doğrayıp bekletin.

Polip gibi kanser öncesi oluşumlar, bağırsaklarda belirlenebildiğinden düzenli aralıklarla tarama yaptırmak da kolorektal kanseri önlemede çok önemlidir.   

Kaynak: American Institude of Canser Research (AICR) Newsletter Mar. 3, 2017

Çevirenler: Hilal Çiçekdağ (Karatay Üniversitesi SBY Hemşirelik Bölümü II. Sınıf Öğrencisi ve

Prof. Dr. Nurgün Platin (Karatay Üniversitesi SBY Hemşirelik Bölümü Öğretim Üyesi).

Etiket:

Yeni yorum ekle

Plain text

  • Hiç bir HTML etiketine izin verilmez
  • Web sayfası ve e-posta adresleri otomatik olarak bağlantıya çevrilir.
  • Satır ve paragraflar otomatik olarak bölünür.